• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Jag pratade med KFM och svaren är ju skitsvåra att tolka.
När man läser här så står det ju mellan 4 000 till 5 000 kr i ökning. Hade gärna sett att man satt ut en före skatt eller efter skatt då det ändå är två olika saker.
I mitt huvud blir det ju efter skatt då det står "betalningsutrymme ökat".

När jag pratar med handläggaren idag så är hennes svar "2 000 till 3 000" - men om det är före eller efter skatt fick jag inte ett kristallklart svar på.
Jag fortsätter att fråga om detta med mitt dilemma om resekostnader - det kunde jag heller inte få svar på. Jag kunde eventuellt ta de resekostnader jag haft och gör ett snitt på det. Okej, låt gå - men säg att framöver så blir varje månad 3 200 och det snitt jag lämnar in är på 1 600, det gör att jag kan mkt väl kan gå back. Visst, då ska jag ha min buffert för oförutsedda utgifter som ska täcka upp... så ja, då får man ju lösa det så på något sätt.

Varför detta är viktigt för mig att veta är för att gäller 4 000 till 5 000 kr efter skatt så kan jag ta smällen själv av ökad resekostnad de månader de kan bli så. Inga problem. Det blir på ett sätt plus/minus noll för mig.

Dock blir jag så trött på att personen i fråga ska på något sätt förklara för mig att jag ska ju faktiskt leva på existensminimum. Att jag ska faktiskt inte öka min levnadsstandard.
Nä, jag försöker inte öka min levnadsstandard - jag försöker förstå och begripa hur jag ska göra rätt mot KFM och gäldenärerna samt mot mig själv också. Jag försöker inte lura systemet eller smita undan mitt ansvar.

Så - jag lämnar in omprövningen. Sedan får jag försöka förklara för dem så gott jag kan.

Jag har fått höra totala motsatsen, att meningen är ju att man med tiden ska få en bättre ekonomi.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Jag pratade med KFM och svaren är ju skitsvåra att tolka.
När man läser här så står det ju mellan 4 000 till 5 000 kr i ökning. Hade gärna sett att man satt ut en före skatt eller efter skatt då det ändå är två olika saker.
I mitt huvud blir det ju efter skatt då det står "betalningsutrymme ökat".

När jag pratar med handläggaren idag så är hennes svar "2 000 till 3 000" - men om det är före eller efter skatt fick jag inte ett kristallklart svar på.
Jag fortsätter att fråga om detta med mitt dilemma om resekostnader - det kunde jag heller inte få svar på. Jag kunde eventuellt ta de resekostnader jag haft och gör ett snitt på det. Okej, låt gå - men säg att framöver så blir varje månad 3 200 och det snitt jag lämnar in är på 1 600, det gör att jag kan mkt väl kan gå back. Visst, då ska jag ha min buffert för oförutsedda utgifter som ska täcka upp... så ja, då får man ju lösa det så på något sätt.

Varför detta är viktigt för mig att veta är för att gäller 4 000 till 5 000 kr efter skatt så kan jag ta smällen själv av ökad resekostnad de månader de kan bli så. Inga problem. Det blir på ett sätt plus/minus noll för mig.

Dock blir jag så trött på att personen i fråga ska på något sätt förklara för mig att jag ska ju faktiskt leva på existensminimum. Att jag ska faktiskt inte öka min levnadsstandard.
Nä, jag försöker inte öka min levnadsstandard - jag försöker förstå och begripa hur jag ska göra rätt mot KFM och gäldenärerna samt mot mig själv också. Jag försöker inte lura systemet eller smita undan mitt ansvar.

Så - jag lämnar in omprövningen. Sedan får jag försöka förklara för dem så gott jag kan.
Trist att få en klapp på huvudet sådär. Klart man är införstådd med att det är förbehåll/minimum som gäller och det är ju därför man blir petig, då känns varje hundralapp liksom lite avgörande. Allra helst om det gäller ett underskott för det blir så väldigt påtagligt och ännu mer sårbart än vad det redan är, och svårt att vrida tillbaka med omprövning etc, så tänker iaf jag.

Och det känns lite bakvänt ibland, jag blev erbjuden ett jobb som innebar +10tkr, men ökade resekostnader. Jag behövde isf även leasa bil som behövdes i tjänsten, den jag har är en riktig skrutt.
Pratade med KFM och frågade om jag kunde tacka ja till tjänsten och ompröva för 7000:- för att ha lite utrymme till lägsta möjliga leasing. Det var fetnej på den tråkigt nog, undrar om borgenärer tycker det varit lika självklart med den förlusten.
 
Senast ändrad:

satch

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 Juni 2020
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej
Jag blev nekad omprövning av min skuldsanering efter min skilsmässa.
Anledningen är att jag ansökte året efter.
Min exfru blir beviljad sedan skuldsanering, på bara 3 år.
Och hon tjänar mer än mig.
Nu kan jag inte ens betala min hyra.
Vet nån om jag har en chans om jag överklagar?
Tacksam för svar
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej
Jag blev nekad omprövning av min skuldsanering efter min skilsmässa.
Anledningen är att jag ansökte året efter.
Min exfru blir beviljad sedan skuldsanering, på bara 3 år.
Och hon tjänar mer än mig.
Nu kan jag inte ens betala min hyra.
Vet nån om jag har en chans om jag överklagar?
Tacksam för svar
Förklara mer. På vilket sätt blev du nekad ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Pratade med handläggaren idag och hon sade att det blir en ny runda och alla borgenärer har 10 dagar på sig att svara på betalplanen och efter det blir det beslut. Efter beslutet blir det 3 nya veckor innan det vunnit laga kraft. Hon sa även att när ett ärende gått såhär långt brukar ingen borgenär motsätta sig.

10mdagar på sig att svara? Menar hon tio dagar efter dom delges?
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
10mdagar på sig att svara? Menar hon tio dagar efter dom delges?
Detta med delgivningstider och svarstider verkar vara rätt dåligt beskrivet..
Som jag förstått det så kan delgivningstiden vara typ hur lång som helst?, dvs den tid som KF försöker få svar från borgenärer att dom över huvud taget mottagit information om en skuldsanering…
Men när KF till slut fått svar att en borgenär blivit delgiven så har borgenären 10 arbetsdagar på sig att yttra sig/överklaga det som KF meddelat dom om…

Jag har tex fått reda på att KF försökte delge en privatperson som jag är skyldig pengar i flera månader men denna person brydde dig aldrig om att svara KF, och jag har ingen kontakt med denna person längre, och detta var därför en del av anledningen till att min första ansökan tog över 9 månader efter inledande tills jag återkallade ansökan.

nu har allt börjat igen och jag antar att det kommer ta lika lång tid denna gång :(
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Detta med delgivningstider och svarstider verkar vara rätt dåligt beskrivet..
Som jag förstått det så kan delgivningstiden vara typ hur lång som helst?, dvs den tid som KF försöker få svar från borgenärer att dom över huvud taget mottagit information om en skuldsanering…
Men när KF till slut fått svar att en borgenär blivit delgiven så har borgenären 10 arbetsdagar på sig att yttra sig/överklaga det som KF meddelat dom om…

Jag har tex fått reda på att KF försökte delge en privatperson som jag är skyldig pengar i flera månader men denna person brydde dig aldrig om att svara KF, och jag har ingen kontakt med denna person längre, och detta var därför en del av anledningen till att min första ansökan tog över 9 månader efter inledande tills jag återkallade ansökan.

nu har allt börjat igen och jag antar att det kommer ta lika lång tid denna gång :(

Ja poängen med delgivning är ju att man ska vara säker på att man fått det som ska delges.

Att ha en viss tid på sig att delges skulle liksom förta hela delgivningens poäng
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Ja poängen med delgivning är ju att man ska vara säker på att man fått det som ska delges.

Att ha en viss tid på sig att delges skulle liksom förta hela delgivningens poäng
Men vad är då poängen med kungörelsen?
Det är ju lite kaka på kaka, och som privatperson så får man ju ofta saker skickat till sig där det står att man anses vara delgiven X antal dagar efter datumet meddelandet skrevs ut, trots att det är uppenbart att vissa företag/inkassobolag medvetet skickar sådant med felaktiga datummärkningar, jag minns inte vilket bolag det var jag fick kravbrev från för några år sedan men deras ”utskriftsdatum” var alltid 2 veckor innan jag gick kuvertet i brevlådan och deras sista betalningsdatum var därför alltid inom 1-2 dagar efter jag fått brevet, och ofta var det datumet en helgdag…. Allt för att dom skulle kunna skicka mer kravbrev med mer avgifter..

jag förstår att det är olika lagar och regler, men av någon anledning så känns det som att alla sådana här system är gjorda för att gynna företagen och göra det svårare för privatpersoner :(
 

Nils_B_79

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
11 Januari 2022
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
83
Poäng
237
Hej. Jag är svårt skuldsatt nu efter spelberoende. Har medfört skilsmässa och dåligt mående från mitt håll. VI har tre barn som vi har ansvar för varannan vecka.

Jag är spelfri sedan snart 12 månader. Har ansökt om skuldsanering en gång och fått avslag. Min situation är svår, har i stort sett inte ett öre över varje månad. I desperation ringde jag KFM idag och skuldsaneraren sa där att hon tyckte att jag skulle låta alla räkningar gå dit för att få löneutmätning. Totalt skuld är runt 950.000kr, i både blanco och via typ Klarna/Ecster och annan skit där man köpt dyra saker på avbetalning för att direkt sälja dom för att få pengar till spelen.

Har nu några frågor, kanske ni kan svara på dom?

1. Som jag förstår det så får jag normalbelopp för mig och för 3 barn, delat på hälften för varannan vecka?
2. Hur länge kan en sådan utmätning pågå? Skuldsaneraren jag fick avslag av sa att jag skulle söka vidare, till slut "kommer du att få sanering, det är bara en tidsfråga". Stämmer det?
3. Får man spara i fonder eller liknande under utmätningen? Om jag avsätter 1000kr per månad t.ex - får jag behålla ev vinst på fonder?
4. Hur fungerar det med kryptovalutor? Är med på en sida på nätet där jag får en utbetalning varje vecka i BTC. Måste dessa redovisas eller kan jag "gömma dom", spara ihop. så att jag kan betala in en klumpsumma till KF?
5. Vad händer om jag blir sjukskriven eller går ner i arbetstid?
6. Ponera att jag vinner 500.000kr på Triss eller annat, kan jag betala in dom pengarna till KF för att snabbare bli av med min skuld till dom?
7. Om min bil går sönder och jag behöver köpa en ny, går det att lösa det via KF eller något annat sätt?

Tack för svar, ha en trevlig kväll!
 
Senast ändrad:

satch

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 Juni 2020
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Det står att vi 2 tillfälle i slutet av 2020 hade jag kontakt med KF per mail utan att anmäla att jag var nu ensamstående.
Och enligt de, har inte mina förutsättningar förändrads.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp